Hoppa till innehåll

11 saker du behöver veta om du vill jobba med mode

Modebranschen är en djungel. Folk tror att det är ett enda långt mingel med snygga tjejer och killar, gratis saker och fest. Icke. ICKE! För det mesta har folk sneakers, jobbar tolv timmar om dygnet och är fattiga som kyrkråttor. Min karriär går nästa år in på sitt tionde år, som 15-åring började jag blogga … Continued

Modebranschen är en djungel. Folk tror att det är ett enda långt mingel med snygga tjejer och killar, gratis saker och fest. Icke. ICKE! För det mesta har folk sneakers, jobbar tolv timmar om dygnet och är fattiga som kyrkråttor. Min karriär går nästa år in på sitt tionde år, som 15-åring började jag blogga och plåta streetstyle för Stockholm Streetstyle, gick vidare till A Perfect Guide, Rodeo, PR på COS, ELLE och nu Café. Efter mycket blod, svett och tårar har jag lärt mig en visdom. ELLEs moderedaktör Jenny Fredriksson sa en gång till mig att ”Ta för givet att alla du jobbar med är dumma i huvudet”. Att vara extremt tydlig, snäll och jobba hårdare än alla andra är tre nycklar till framgång. Om detta inte avskräcker dig kommer här 11 sanningar du behöver veta för att ta dig in i, och hålla dig kvar, i modebranschen.

* * *

Praktisera! Tidningar och stylister älskar folk som jobbar gratis. Detta är kanske den mest effektiva vägen in i branschen. Vissa tidningar använder sig bara av praktikanter från utbildningar men många frilansande stylister är överlyckliga över passionerade ungdomar som vill lära sig allt. Viktigt: kom först och gå sist. ELLEs nuvarande modeassistent Sara Möller började som praktikant på Café men blev snabbt snodd till ELLE för att bli modeassistent.

Jobba hårt! Keep you head down och gör som du blir tillsagd. Om någon vill ha din åsikt ber dom om det. De bästa assistenterna jag träffat är lugna norrlänningar, åläninngar och göteborgare. Med det sagt är det inte omöjligt att få jobb, även om du är uppvuxen i Stockholms innerstad.

giphy-1

Kunskap är makt. Att ha koll på samtida fenomen, klassiska filmer och stora designers är grundläggande.  Hur ska du annars kunna säga något smart eller förstå vad din chef menar när hen refererar till McQueens ”Widows of Culloden” eller ”slampiga kjolar från Vaccarello”? Om du inte förstår, fake it och googla fort som 17.

IMG_0887-700x933

Mentorer kan göra all skillnad i världen. Jobbar du hårt, är kreativ och säljer in dig (lagom mycket) kan du snart skaffa en mentor. Jag hade turen att ha ELLEs chefredaktör Cia Jansson som mentor, under och efter tiden på ELLE. Nu när jag är frilansande stylist har hon hjälpt mig med min karriär på otaliga sätt. Finns inte ORD för hur tacksam jag är för hennes hjälp.

20140604_wernersson_0149

Networka och bygga relationer är viktgt. Att gå på branschevent som pressvisningar, kollektionsgenomgångar och modevisningar fyller en mycket viktig funktion då det är här du ofta träffar marknadschefer, designers och PR-folk. Du är ditt eget varumärke och säljer dig själv bäst av alla.

Keep you friends close but your enemies closer. Modebranschen ryms i en handflata och att skaffa sig ovänner är inte bara tråkigt, det kan skada din karriär. Bygg istället broar med folk som gör liknande saker som du gör, även om det bara är för att sno alla deras idéer… Jag lärde känna Jimmy Guo genom att säga hejhej cirka 1 000 gånger. Sen blev vi bästa polare och nu umgås vi typ hela tiden.

giphy-2

Ingen litar på en smutsig människa. Min mamma brukade alltid förespråka ”hel och ren”, ett ordspråk som bör appliceras på allt, oavsett om du gillar kostym, hoodie eller läderjacka. Trasiga jeans? Javisst, men se till att dom är rena i alla fall.  Självklart kan du vara dressad till tänderna om du vill men:

tumblr_inline_narvtyuDZA1qcvqgb

Alla i modebranschen har jeans och t-shirt! Alla, och då menar jag alla som jobbar med mode på riktigt, har jeans, t-shirt och sneakers. Springer man runt på stan, bär påsar och sitter vid datorn är det ingen idé att ha högklackat eller tredelad kostym. För att se ut som en riktig modemänniska bör du investera i ett par schyssta sneakers från Common Projects, välsittande jeans och en kashmirtröja.

Det är mail mest hela tiden. ”hej vi ska plåta detta, har ni röda skjortor?” ”hej hoppas allt är bra, jag kommer gärna på middagen 15/5”, ”Dear all, could you please confirm look #31 for our shoot next week?”. Rappa fingrar och post it-lappar är hjälp på vägen, du tillbringar din mesta tid framför datorn  och mailar folk om allting, hela tiden. Jobbmail på mobilen är ett nödvändigt ont.

giphy-3

Alla äter skräpmat. Det är sant. På kontoret/i studion finns det alltid kilovis med lösgodis för att hålla humöret uppe. Dessutom älskar modemänniskor konceptet BRUNCH. PR-byråerna har snuskigt mycket pengar avsatta för att ta ut modemänniskor på brunch/lunch/frunch och om du inte har 3 olika sorters juice och 2 typer av ägg framför dig gör du något fel.

Mode är SKITKUL! Den absolut viktigaste sanning är den att mode är förbannat jävla kul. Även om det i många fall är en inverterad Ku Kux Klan där översteprästerna är kvinnor i 40-årsåldern iförda svarta klänningar från Acne Studios, är det en magisk bransch med otroligt mycket hjärta. Att få arbeta kreativt, träffa magiska människor och resa är tamigfan det bästa som finns. Så våga ge dig ut i djungeln, om några år kanske du är redaktör för någon cool tidning?

giphy-4

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.