Hoppa till innehåll

Modehistoriens mest ikoniska kampanjer

Modebranschen snurrar snabbare och snabbare för varje år och det är svårt även för oss modemänniskor att hänga med i vem som gjort vilken kampanj för vem, vilka som modellat osv. Oftast ser man en spinkig rysk brud eller en pumpad amerikansk snubbe suga in kinderna i dyra kläder och vi bläddrar snabbt förbi. Några … Continued

Modebranschen snurrar snabbare och snabbare för varje år och det är svårt även för oss modemänniskor att hänga med i vem som gjort vilken kampanj för vem, vilka som modellat osv. Oftast ser man en spinkig rysk brud eller en pumpad amerikansk snubbe suga in kinderna i dyra kläder och vi bläddrar snabbt förbi. Några kampanjer har dock lyckats hänga kvar i minnet, allt från Terry Richardsons skeva syn på kvinnor och sex till David Gandys välpaketerade speedos och Romeo beckhams galna lön vid 12-års ålder. Dessa 14 kampanjer är mina absolut favoriter, på gott och ont.

1. Dolce & Gabbana 2011-2015

Dolces kampanjer med David Gandy är så ikoniska att det knappt finns någon jämförelse. Kvinnor vill ha honom, män vill vara honom. David kampanjer för parfymen Light Blue, plåtat av Mario Testino är det perfekta inspirationen för beach2015 och det bästa exemplet på hur man bär minimala vita speedos.

cam14

 2. Sisley AW 2001

Innan Terry Richardson blev snuskgubbe nummer 1 lyckades han provocera mer än en gång. För Sisley gjorde han en serie snuskiga och visuellt fantastiska kampanjbilder på temat ”farming”. Vet inte vad ni känner men jag blev sugen på ett glas mjölk.

cam15

3. Benetton 1996

Benettons husfotograf Oliviero Toscani skapade de flesta av märkets odödliga kampanjer på teman som HIV, krig, religion och ras. Här, tre (gris)hjärtan.

cam12

4. Emporio Armani Underwear 2009

Paret Beckham har ju alltid varit det coolaste Storbritannien har att erbjuda. Med sina flera kampanjer för Armanis underkläder har de skrivit in sig i historien som snyggaste paret någonsin.

cam11

5. Louis Vuitton – 2006

I sin kampanj ”Core Values” från 2006 såg vi inte bara delar av familjen Coppola (nedan) utan även ikoner såsom Sean Connery och Keith Richards. Fotografen Annie Leibovitz är en ikon i sig men när hon fångade filmskaparna på bild utanför Buenos Aires skapade hon mer än en reklamkampanj.

cam10

6. Prada SS 1997

Joaquin Phoenix modellade för Prada, långt innan mockumentärer och Gladiator. En magiskt mörk kampnj där man tydligt kan se Miuccia Pradas förkärlek för film och öga för framtida talang.

cam9

7. Givenchy SS2010

Coolare kan ingen vara, än Tiscis lilla skara! Fotografduon Mert & Marcus har plåtat tjogvis av Givenchys kampanjer, bäst är ändå denna. En surmulen Simon Nessman, en fluktande Willy Cartier och såklart Lea T, transmodellen som till stor del har Tisci att tacka för sin framgång. Kanske var det här transrevolutionen började? Långt innan Laverne Cox.

cam8

8. Gucci SS2003

Tom Ford väckte det slumrande Gucci ur sin Törnrosasömn och fick igång försäljningen REJÄLT. Under sin tid hos modehuset skapade han flera magiska kampanjer som kom att definiera det sena 90-talets och 2000-talets modebild. 2003 lanserades denna snuskiga kampanj som för alltid kommer kommas ihåg som ”den där Guccikampanjen med könshår”. Magi.

cam7

9. Chanel No.5 – 2012

När Chanel lanserade Brad Pitt som frontfigur för århundradets mest ikoniska parfym 2012 steg ett vrål från omvärlden. Saturday Night Live förlöjligade den osammanhängande reklamen och folk världen över skrattade sig harmynta.

cam6

10. Tom Ford for Men – 2007

Självklart är det lille Terry Richradson som plåtat Tom Fords parfymkampanj. Säga vad man vill om hans verk men han kommer definitivt bli ihågkommen som världshistoriens snuskigaste/mest fruktansvärda och (tidvis, väldigt sällan) magiska fotograf.

cam5

11. Dolce & Gabbana SS2007

D&G har aldrig varit kända för sin goda smak eller taktkänsla. 2007 lanserades kampanjen som i folkmun kallas ”Dolces våldtäktskampanj” där tre män iakttar en fjärde som med våld håller ner en kvinna som stretar emot. Fräscht med glorifiering av våldtäkt.

cam4

12. Calvin Klein Jeans – 1992

Allt Herb Ritts någonsin plåtat är modehistoria. 1992 kom kampanjen som i vår tid kommit att definiera 90-talets vurm för jeans, Marky Mark och Kate Moss. Den då 18-åriga Kate Moss hade nyligen blivit upptäckt och hennes modellkarriär gick som på räls. Tyvärr hade Marky Mark redan försökt sig på en musikkarriär, synd.

cam3

 13. Versus SS1996

Några av mina absolut favoritkampanjer är Versus by Gianni Versace, plåtat av Bruce Weber. Lite skevt, mycket 90-tal och truliga modeller är ett recept på framgång. Hur fet är inte denna?

cam2

14. Burberry SS2013

Vet icke om jag ska gråta eller skratta när jag ser den här. Den då 12-årige Romeo Beckham sägs ha fått närmare 6 miljoner svenska kronor för sin kampanj för brittiska Burberry. Barnarbete när det är som bäst.

cam1

My top 14 most iconic fashion campaigns. Everything from the nasty mind of Terry Richardson to Romeo Beckhams crazy Burberry salary.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.